• Nytt torkskåp i 21A

    Imorgon, fredag den 12 juni, installeras det nya torkskåpet i 21A. I samband med detta kommer det befintliga skåpet att demonteras innan det nya sätts på plats.

    Skåpet kommer tyvärr inte att kunna användas under den tid arbetet pågår, men vår bedömning är att installationen ska gå relativt snabbt och att driftstoppet därför blir kortvarigt.


  • ☀️ Sommarhälsning från styrelsen ☀️

    Vi i styrelsen vill passa på att önska alla medlemmar en riktigt härlig och avkopplande sommar!

    Föreningen har införskaffat en kolgrill som finns placerad på innergården. Grillen är till för oss alla – så det är bara att använda den och njuta av sommarkvällar tillsammans.

    För att grillen ska hålla sig i gott skick hoppas vi att vi alla hjälps åt att ta hand om den och lämnar den i det skick som vi själva önskar finna den. Tänk också på att själv ta med kol samt att ordna med rengöring och omhändertagande efter avslutad grillning.

    Vi vill även informera om att vi inom kort kommer att byta ut och uppgradera torkskåpet i 21A som har strulat under en längre tid. Arbetet är planerat och vi hoppas ha det nya torkskåpet på plats inom kort.

    Styrelsen kommer att ha ett sommaruppehåll och sammanstrålar igen efter sommaren.

    Med förhoppning om en solig sommar med många bad.

    Vänliga hälsningar,
    Styrelsen


  • Rapport från stämman

    I tisdags, den 5 maj, hölls den årliga föreningsstämman i vanlig ordning på Folkets Hus i Sundbyberg.

    23 medlemmar deltog och vi välkomnade fyra av våra nya medlemmar till föreningen lite extra.

    Styrelsen redogjorde för verksamhetsåret 2025 och även det fortsatta arbete som gjorts i år.

    • Renovering av värmesystemet
    • Stenläggning av innegården
    • Uppgradering av stadsnätsboxarna för att stödja hastigheter upp till 1000 Mbit/s
    • Uppdatering av underhållsplanen samt
    • Ändrad redovisningsprincip till det nya K3-regelverket
    • Upphandlat ny fastighetsförsäkring (inklusive bostadsrättstillägg)
    • Uppdaterad energiklassning av byggnaderna
    • Uppdaterat inpasseringsystemet
    • Uppkopping av undercentral och inpasseringsystem på Internet med säker fjärråtkomst.

    Kommande arbete inkluderar bland annat:

    • Renovering av trappan upp till Högklintavägen
    • Reparation av betongfundament i 21a
    • Tätning av vägg mot Stora Berg (21b)

    Stämman valde en ny styrelse enligt valberedningen förslag.

    Stämman ställde sig positiva om beslutet till stadgeändring för förberedande för IMD och biföll förslaget. Motionen kommer därför att läggas fram till stämman 2027 igen för slutligt beslut.

    Tack till er alla för en trevlig stämma!

    De flesta medlemmar stannade kvar efter stämman för att lära känna både nya och befintliga grannar lite bättre!


  • Renovering av trappan startar den 11/5

    Vår trappa som går utvändigt mellan Högklintavägen och gården kommer att renoveras med start måndagen den 11 maj.

    Rent praktiskt innebär det att trappan kommer att vara avstängd och kommer inte att kunna brukas. In- och utpassering behöver därför ske endast från bottenvåningen.

    Det kommer att vara en del störande moment som borttagning av befintliga fogar och slipning.

    Arbetet beräknas pågå hela veckan och eventuellt ett par dagar i veckan efter. Vi ber om förståelse för olägenheten som arbetet medför.


  • Föreningsstämman 2026

    Föreningsstämman kommer att äga rum tisdagen den 2026-05-05 kl 19.00 i Folkets Hus i Sundbyberg. Se till att lägga till datumet i din kalender redan nu!

    Medlem som önskar få ett ärende behandlat vid stämman skall skriftligen framställa sin begäran till styrelsen@brfbageriet1.se senast den 30/3.

    Kallelse med dagordning kommer att skickas ut i början av april.


  • Stängda tvättstugor och varmvattenavstängning 21b måndag 9/3

    Vi kommer att varmvattenansluta våra tvättmaskiner i tvättstugorna på måndag.

    Tvättmaskinerna i 21a kommer inte att kunna användas mellan kl 9-11 och tvättmaskinerna i 21b mellan 11-13.

    Det innebär även att varmvattnet kommer att vara avstängt i 21b i upp till två timmar från kl 11. I 21a behövs ingen avstängning.

    Åtgärden görs för att spara energi. Vi har tvättmaskiner som har anslutning för både varm- och kallvatten och de har stått och kokat kallvatten med el i över 10 år eftersom de inte varit ansluta till varmvattencirkulationen.

    En tvättmaskin använder 80-90% av elen till att värma vatten, och det momentet utgår helt i och med detta, vilket gör att förbrukningen går ned till en femtedel eller en tiondel av nuvarande förbrukning.

    Vi tror även att tvättprogrammen kommer att gå 8-10 minuter snabbare i och med detta.


  • Föreningsstämman och valberedningens arbete

    Föreningsstämman kommer att äga rum tisdagen den 2026-05-05 kl 19.00 i Folkets Hus i Sundbyberg. Se till att lägga till datumet i din kalender redan nu!

    Separat kallelse skickas ut i april.

    Vad händer i föreningen?

    Föreningen har en spännande tid framför sig där vi dels vill fortsätta med kostnadsbesparingar och energieffektivisering och dels vi har även en hel del löpande underhåll i vår underhållsplan som är relativt brådskande.

    Många komponenter är i behov av underhåll som t ex fasadfogar på bägge husen. Trappan till Högklintavägen behöver fogas om (det läcker in vatten i kulverten därifrån som orsakar rostsprängning).

    Väggen mot Stora Berg i 21B är i behov att tätas och tilläggsisoleras.

    Ventilationssystemen i båda husen behöver en modernisering innan komponenterna, som är 28 år gamla, lägger av. Deras tekniska livslängd är passerad.

    Vi arbetar även med att få ned försäkringskostnader och andra löpande utgifter, som t ex fjärrvärme- och elförbrukning.

    Vi utreder även om vi ska ha ett centralt el-abonnemang för alla medlemmar. Det skulle vara en besparing på ca 2000 kr per medlem (den fasta abonnemangsavgiften som alla betalar privat idag) och kanske något lägre elpriser då vi kan göra en bättre upphandling om vi går ihop. Istället för en elräkning från elbolaget så kommer elen som en del av månadsavgiften – givetvis baserad på individuell förbrukning. Med tanke på att vi överväger detta är det viktigt att inte binda sitt elavtal på flera år.

    Vill du hjälpa till?

    Känner du att du skulle vilja lära dig mer om något av detta och vara med och förvalta vår fina fastighet framöver?

    Valberedningen kommer inom kort att påbörja sitt arbete för att ta fram förslag på lämpliga personer till föreningens styrelse.

    Låter detta intressant och spännande så kontakta gärna valberedningen (Erica och Marcus) redan nu.


  • Byte av fastighetsskötare

    Styrelsen har beslutat att säga upp avtalet med nuvarande fastighetsskötare. Det befintliga avtalet gäller till 2026-11-30.

    Ny fastighetsskötare blir Fastighetsägarna Service AB.

    Anledningen till bytet är att vi dels sparar lite pengar och dels får en bättre tjänst.

    Vi återkommer i höst med mer praktisk information kring nya rutiner för felanmälan et.c.